Сучасні тенденції розвитку туристичної діяльності в галузі індустріального туризму за кордоном

Пропонуємо Вашій увазі короткий екскурс в історію розвитку індустріального туризму за межами України.

На чому ґрунтувався розвиток індустріального туризму? По-перше, промислові підприємства поступово ставали зацікавлені у формуванні позитивного іміджу про себе. По-друге, екскурсії на підприємства стали одним із засобів «живої реклами» продукції. По-третє, розкривали свої двері для прийому туристів в першу чергу підприємства харчової промисловості та машинобудування. Проте, інтерес людей до відвідування об’єктів промисловості зростав, тому коло галузей промисловості, які були втягнуті до індустріального туризму, зростала. Основною причиною стала переорієнтація мотивів туристів з пасивного традиційного відпочинку до активного, який породив великий перелік напрямів альтернативного туризму. Останнє дало поштовх до перегляду відношення щодо об’єктів індустріальної спадщини. Її повторне залучення у громадське та економічне життя обумовило розвиток ландшафтно-індустріальних парків, індустріальних музеїв, скансенів, проведення різноманітних фестивалів на базі закинутих промислових споруд.

Зародження індустріального туризму (30-70-ті рр. ХХ ст.)

Прототипом індустріального туризму були виробничі екскурсії. Відомо, що першим підприємством, що допустило до себе туристів в 1930р. була компанія «Пежо» в м. Сошо (Франція). Подібну практику підтримала компанія Kronenbourg, яка відкрила для відвідувачів свої страсбурзькі пивоварні вже наприкінці 1940-х.

Становлення індустріального туризму (1980-2000 рр.)

На початку 80-х рр. ХХ ст. в західноєвропейському туроперейтингу з’являються перші організовані тури на промислові об’єкти.
Тоді, під впливом італійського історика мистецтв Еудженно Батістеса європейці почали досліджувати старі, закинуті ще в 1950-х роках заводи, фабрики та шахти, називаючи їх першими пам’ятками індустріальної епохи.  Наприкінці минулого століття відбувається перелом в туристичній та підприємницькій свідомості. Саме тому більшість західних підприємств, незалежно від розміру, солідності та приналежності, відкрили свої прохідні для простих громадян, а ті звернули свою увагу на заводські та фабричні корпуси. Маркетологи обумовлюють це не лише допитливістю (зі сторони туристів) та бажанням отримати додатковий прибуток (з протилежного боку), а й цілком природним ходом розвитку цивілізації.

Загалом аналіз розвитку індустріального туризму в світі можна зробити, виходячи з того, до якої галузі виробництва спрямовано туристичні потоки. Інтерес туристів в промислових регіонах зазвичай спрямований на промислові об’єкти гірничопромислового (кар’єри, відвали, шахти) та фабрично-заводського типу (фабрики, заводи, комбінати) типу.

Екскурсії на підприємства видобувної промисловості, зокрема, в шахти, рудники, кар’єри відмічені на 4 континентах. Піонером у розвитку шахтного туризму прийнято вважати соляну шахту Величку у Польщі. Також даний вид туризму дістав поширення у Швеції (залізорудні шахти м. Кірина), Естонії (сланцеві шахти Кохтла-Нимме), Норвегії (мідний рудник Ророс), Чехії (срібний рудник Кутна-Гора), Словаччині (золоторудна шахта Банска Штявница), Росії (в Хібінах, Солікамську, Воркуті), Чилі (мідний рудник Чукікамата), ПАР (алмазні шахти Кімберлі), Австралії (золоті шахти м. Теннант Крік), Фінляндії.

В цей час туристи починають цікавитися і підприємствами обробної промисловості. Зокрема у Франції туризм на АЕС існує вже більше 20 років.
Одним з піонерів промислового туризму на території колишнього СРСР називають металургійний гігант «Сєвєрсталь». Вивчивши досвід промислових міст північної Англії, де склодувні, кораблебудівні і хімічні підприємства були одним з об'єктів залучення туристів у промислові міста, компанія «Северсталь» сама запропонувала туристичним агентствам, щоб популярні за кордоном круїзи теплоходів по Верхній Волзі включали відвідини металургійного гіганта в Череповці.

Активізація розвитку індустріального туризму (2000-2010 рр.).

Індустріальний туризм набирає обертів не лише стосовно свого територіального поширення, а й відносно включення нових галузей до туристичної діяльності. Зокрема, розвиток індустріального туризму спостерігається в наступних секторах господарства:

Авіапромисловість. Свої двері для відвідувачів відчиняють літакобудівні корпорації Boeing, Airbus та ракетно-космічна Northrop Grumman, де демонструють усьому світу свою відкритість, безпечність та мирну спрямованість. Вартість екскурсій по їх об’єктам не перевищує 100 доларів, що окуповуються безліччю атракціонів, що включені до програми. Відвідувачі «літають» на справжніх авіаційних та космічних тренажерах, власними руками збирають діючі маленькі літаки, сидять в кріслах пілотів і навіть обідають у «космічних їдальнях».

Великим попитом користуються відвідування космічних центрів. Так, космічний центр, розташований у Французькій Гвіані, в 2006 році відвідали понад 62 тис. туристів, з них 23 тис. стали свідками запуску ракети. Подібний досвід є і в Росії: в підмосковному Корольові в Центрі управління польотами, періодично влаштовуються екскурсії, що включають відвідування головної зали управління МКС, перегляд відеофільмів, подекуди й сеанс зв’язку з космонавтами.

Автопромисловість. Виробники Ford у процесі зацікавлення відвідувачів зробили основну ставку на багату історію своєї фірми. В спеціально створеному в Детройті «Червоному Центрі Форду» (Ford Rouge Centre) відвідувачів спочатку на спеціальних автобусах возять по місцях, де понад сторіччя тому жив та працював засновник компанії Генрі Форд. Потім, в Rare Historie Viewing, їм розповідають про всі злети та падіння, які пережила компанія. Далі в спеціальній Віртуальній Студії досконально пояснюють весь складний процес виробництва сучасного американського автомобілю. Після чого всі разом підіймаються на 80-метрову оглядовий майданчик, звідки оглядають «володіння Ford’у». І лише наприкінці програми екскурсантів відводять до складального цеху, де в них на очах збирають справжній Ford F - 150. Однак, все це вже не безкоштовно. Вартість квитка, в залежності від віку від 10 до 14 доларів.

Легка промисловість. Великим попитом користуються тури на лялькові фабрики. Американська компанія American Girl, один з лідерів світового лялькового виробництва, відкрила в себе на батьківщині цілих три виробничих музеї-палаци: в Чикаго, Нью-Йорку та Лос-Анджелесі. Крім ознайомлення з процесом виробництва ляльок, тут можна відвідати театральне шоу (30 доларів), пообідати (20 доларів) та навіть відвести свою улюблену ляльку в перукарню, де їй зроблять модну зачіску. В Росії можна потрапити на фабрики Гелі, Палюха, Хохломи, на Високівський завод ялинкових іграшок.

Харчова промисловість. Особливою популярністю користується підприємства з виробництва алкогольних напоїв. В Росії першим впустив до себе екскурсантів пивзавод «Очаково». В 2000 році адміністрація комбінату віддала розпорядження встановити в цехах веб-камери, за допомогою яких кожен підключений до Інтернету бажаючий міг спостерігати, як саме робиться пиво і що саме заливається в варочні котли, а у вересні 2004 року керівництво пустило в цехи екскурсантів. Відвідувачам проводять екскурсію по комбінату та до спеціального музею пива, де можна дегустувати продукцію.

Нині по очаківським цехам за місяць проходить до тисячі чоловік. У петербурзької «Балтики» цей показник вдвічі вищий: за рік тут приймають до 25 тисяч екскурсантів.
Туристи, що віддають перевагу більш міцним напоям, можуть відвідати ще два об’єкти розвинутого російського промислового туризму, заводи підмосковної компанії «ОСТ-Алхо», більш відома в Росії як «Чорноголовка», та флагмана російського виноробства - московський завод «Кристал». Якщо перший зацікавлює своїми передовими технологіями та повністю автоматизованими лінями, то інший акцентує увагу на багатій історії.

Окрім цього, в Москві існує практика відвідування кондитерських фабрик: «Червоний Жовтень» (колишнє товариство «Ейнем»), «Бабаєвську» (колишнє товариство А.І. Абрикосова Синів») та «Рот Фронт». Під час екскурсії можна їсти все, що проходить по конвеєру, а по завершенню екскурсії на туристів очікує солодкий стіл та набори солодких подарунків.

Аналізуючи основні тенденції розвитку індустріального туризму, можна припустити, що наступним етапом буде етап масового залучення туристів.

У багатьох розвинутих країнах відвідування майже будь-якого виробництва не є проблемою і орієнтоване на популяризацію продукції підприємства, що відвідується. У світі накопичено доволі значний досвід розвитку індустріального туризму, який би цілком могла перейняти Україна, однак у нашій країні преференції розвитку індустріального туризму ще цілком не усвідомлені і лише починається його становлення.